DKO-Kompas

DKO-Kompas inspireert en ondersteunt academies

Het DKO-Kompas zet jouw academie op weg om de onderwijsdoelen, basiscompetenties en beroepskwalificaties, te vertalen naar je artistiek-pedagogisch project. Vervolgens helpt het je om (leerplan)doelen te concretiseren naar je eigen lessen. Het DKO-Kompas is een inspirerend en handig instrument voor elk leerplan DKO. De leerplannen podiumkunsten en Beeldende en Audiovisuele Kunsten vormen het uitgangspunt.

Het DKO-Kompas bestaat uit de verschillende domeinen: Beeldende en Audiovisuele Kunsten, Dans, Muziek, Woordkunst-Drama en de domeinoverschrijdende eerste graad. In elk onderdeel zijn de leerplandoelen gegroepeerd per leerveld (BAK) of per kerncompetentie (podiumkunsten).

Beeldende en Audiovisuele Kunsten

In het leerplan Beeldende en Audiovisuele Kunsten, ‘Het Speelveld’ genaamd, zijn de onderwijsdoelen (basiscompetenties en beroepskwalificaties) geherdefinieerd en opnieuw geclusterd. De open geformuleerde leerplandoelen krijgen per leerveld meer inhoudelijke duiding. Deze duiding geeft inspiratie aan leraren en academieteams om een logische opbouw of samenhangend geheel van leerinhouden te creëren. De open reflectievragen dagen je uit om tot actie te komen en doen je stilstaan bij de manier waarop jij de leerplandoelen implementeert binnen jouw atelierwerking.

Podiumkunsten

Binnen de domeinen voor podiumkunsten zijn de doelen van de eerste tot en met de vierde graad samengebracht tot consistente leerlijnen. Van hieruit kan je je vervolgens doel per doel laten inspireren door drie rubrieken: inhoudelijke duiding, praktijkvoorbeelden en evaluatie. Er is ook een rubriek bronnen voorzien op het niveau van de kerncompetentie.

Het is een belangrijke opdracht voor het academieteam om zelf de onderwijsdoelen te verdelen over de verschillende graden, vakken en leerjaren en een inhoudelijke opbouw of samenhang te creëren. Om deze reden werd er bij podiumkunsten geen onderscheid gemaakt tussen individuele lessen of groepslessen. Daarnaast kan je als leraar met de suggesties uit het DKO-Kompas aan de slag zodat ze tegemoet komen aan de diversiteit van het doelpubliek én de individuele leervragen/kenmerken van de leerlingen. Daarom zijn er geen aparte suggesties opgesteld voor specifieke leerlingengroepen zoals hoogbegaafde leerlingen, anderstalige nieuwkomers, ….

DKO-Kompas als dynamische inspiratietool

De suggesties zijn niet bedoeld als een afvinklijstje. Het is overigens niet omdat je bepaalde doelen aan bod laat komen dat je ze ook bereikt.

De invulling van de rubrieken van het DKO-Kompas blijft in alle domeinen voortdurend in beweging. Daarom is dit een dynamische inspiratietool die door de pedagogische begeleidingsdienst van OVSG voortdurend aangevuld wordt met zinvolle en relevante ontwikkelingen uit de onderwijsleerpraktijk.