DKO-Kompas

VAN HET LEERPLAN KUNSTIG COMPETENT NAAR HET LEERPLAN PODIUMKUNSTEN OVSG

De pedagogische begeleidingsdienst DKO van OVSG ondersteunt de academies op pedagogisch-didactisch vlak, ongeacht met welk leerplan ze werken. Het DKO-Kompas is een inspiratietool om academies te ondersteunen op vlak van curriculumimplementatie. Het helpt academies op weg om de doorvertaling te maken van het leerplan en om het leerplan academie-eigen te maken. Het DKO-Kompas is ook (en vooral) een inspiratietool voor leraars om de doorvertaling te maken van de doelen naar de klas- of ateliervloer.

Het DKO-Kompas- voor de domeinen Muziek, Woordkunst-Drama en Dans werd opgebouwd aan de hand van de leerplandoelen, voorgesteld in leerlijnen over de graden heen.

Het DKO-Kompas biedt ook ondersteuning aan academies die andere leerplannen hanteren. Uiteindelijk streven we allemaal op een eigen manier naar kwalitatief kunstonderwijs op basis van dezelfde onderwijsdoelen.

Academies die werken met het leerplan van Kunstig Competent kunnen bijgevoegd document downloaden en de verwijzingen volgen.

Download
van Kunstig Competent naar het leerplan podiumkunsten van OVSG


Hoe werkt het?

Elke competentie met onderliggende leerplandoelen werd gelinkt aan één of meerdere gekleurde stippen.

Deze stippen verwijzen naar één of meerdere kerncompetenties in het leerplan Woordkunst-Drama van OVSG die inspiratie bieden in de vorm van leerinhouden, praktijkvoorbeelden en evaluatievoorbeelden.

In het DKO-kompas worden de kerncompetenties in het leerplan Woordkunst-Drama van OVSG grafisch weergegeven door gekleurde kaders. De gekleurde stippen in het document staan in relatie met deze kleuren.

Voorbeelden:

  • Je zoekt inspiratie om de competentie ‘samen maken’ (>samenspeler) academie eigen te maken.
    • Klik in het rode kader ‘Samenwerken’ op de knop ‘Leerlijnen’ of op de knop ‘Bronnen’.

  • Zoek je inspiratie m.b.t. ‘eigen sterktes en werkpunten benoemen’ (>onderzoeker)? Dan zie je dat er meerdere gekleurde stippen zijn. Dit wil zeggen dat deze competentie met leerplandoelen niet één op één te linken is aan één kerncompetentie van het leerplan Woordkunst-Drama OVSG.
    • Om inhoud te vinden op het DKO-kompas dat past bij ‘Volgende stap/uitdaging benoemen’ ga je best naar ‘Individuele gedrevenheid’.
    • Inspiratie voor ‘Op eigen werk reflecteren’ en ‘Werkpunten aanpakken’’ vind je bij het paarse kader ‘Vakdeskundigheid’.
    • Voor ‘Onderzoeken wat wel/niet werkt’ en ‘Valkuilen zien’ klik je beter op het blauwe kader van ‘Onderzoeken’.